Gudereid ET13.5 EVO
Het duurde iets langer dan verwacht( de beloofde levertijd werd met een week of 5 overschreden) maar toen had ik hem dan de Gudereid ET13.5 EVO.
Na een een seizoen fietsen en zo'n 4000 km kan ik zeggen dat de fiets bijzonder goed bevalt. De combinatie motor en versnelling is naar mijn idee het beste wat op dit moment te koop is. Het is echter niet allemaal Toppie! Lees daarvoor onderraan deze pagina verder.
Maar eerst de samenstelling van de fiets. Ik heb dus een ET13.5 EVO uit de SUV serie met een 63 Cm frame in de kleur Moose Grau matt.






Neodrives Z20
De motor wordt gefabriseerd door de firma Alber GmbH een bedrijf wat van huisuit electro motoren voor roldtoelen maakt. De motor heeft 40Nm en is volledig geluidloos. Dit komt omdat er geen verdere overbrenging in de motor zit. Daarnaast kan je bij een afdaling de motor gebruiken om energie terug te winnen. Dit is relatief, maar voordeel is dan wel dat je afremt op de motor en niet de remmen belast. Daarnaast kun je met een app op je telefoon alle vijf ondersteunings standen afzonderlijk van elkaar inregelen.


De versnelling op deze fiets is van het merk Pinion en wel type C1.12 een twaalf versnellingsbak. Ontwikkeld door twee constructeurs van Porche die als fietsfanaten op zoek waren naar een beter alternatief als dat er op de markt was. Dit schakelt echt geweldig is zeer betrouwbaar en behoeft weinig onderhoud(olieverversing na 1 jaar en daarna elke 10.000 km).
Met de nieuwe simplyMMI (Man Machine Interface) presenteert neodrives een combinatie van een minimalistisch bedieningselement en een innovatieve app. Via dit eenvoudige bedienings paneeltje schakel je de fiets in, zet je de verlichting aan of uit en kies je voor een van de vijf ondersteunings standen. Ook wordt hier de batterij ladingstoestand weer gegeven.

Het framenummer!
Elke fiets die in Europa en dus ook Nederland verkocht wordt. dient voorzien te zijn van een framenummer. Nu komen veel van de frame's tegenwoordig uit Azie en vinden ze het daar niet nodig framenummers in te slaan zoals voorheen, maar worden de nummers in het frame gegrafeerd. Maar na het poeder coaten zijn ze dichtgevloeid en niet meer zichtbaar. Gudereit lost dat op door een label uit een Dymo labelprinter in de batterij ruimte te plakken. Dit framenummer stond ook op het mee geleverde eindcontrole formulier en was mij doorgegeven voor de verzekering door de handelaar. De batterij zit op slot, dus geen politie agent zal daar zoeken naar een framenummer. Dus fiets gestolen? Dan zie je hem nooit meer terug.


Nu stond er in de Simply Ride app ook een framenummer, alleen een totaal ander framenummer! Op het eindinspectie formulier van de fiets stond het nummer als geprint op het label hier boven, maar hier stond een ander nummer. Ik heb de firma Gudereit toen benaderd, en wat bleek? Ze slaan de framenummers alleereerst niet op. Dus het is niet zo dat als je een framenummer aan de fabriek doorgeeft dat ze weten wat voor fiets je hebt,en wat daar voor onderdelen op zitten. Ik vind dat ronduit slecht! Ze konden me echter ook niet vertellen welk nummer het juiste nummer zou kunnen zijn, het zou allebei kunnen. Na veel moeite en gezeur met leverancier en Gudereit zelf heeft mijn leverancier de toegangscode op de Simpy Ride app gekregen waarmee ze het framenummer in de app in ieder geval gelijk konden maken als op het label. De door de fabriek aan mij beloofde betere kwaliteit sticker met framenummer voor op de fiets bleef echter weg. Ze bleken bij navraag toch geen fatsoenlijke sticker te kunnen leveren.
Als ze op deze sticker nou eens het framenummer er bij gezet hadden, dan leek het nog ergens op. Maar nee ze vermelden daar de type aanduiding en nog een sticker met de frame maat, o ja, en bouwjaar 2024 i.p.v. 2025 de oude stickers moesten zeker eerst op! Erg slordig! Maar als op deze sticker het framenummer had gestaan met laklaag er over dan was het goed geweest. Of ik zeur? Misschien, maar voor een fiets van 5500 euro mag je toch wel wat verwachten?
