Mijn zoektocht naar een nieuwe fiets in 2025!
Na de problemen met de Flyer en de daarop gemonteerde Enviolo Trekking naaf, op zoek gegaan naar een andere fiets. Ik ging altijd gewoon naar een fietsenwinkel om te kijken wat er te koop was. Nu toch maar eerst eens goed georiënteerd op internet. Ik kwam al snel uit bij merken als SANTOS/ IDWORKS/JONGERIUS. Wat deze merken gemeen hebben, is het feit dat ze fietsen bouwen voor zware inzet. Vakantie fietsen dus, die zwaar beladen worden. De e-bike versies die ze fabriceren hebben eigenlijk altijd de combinatie Bosch motor met Rohloff versnellingsnaaf, of Neodrives achterwiel motor met Pinion versnelling. De Neodrives motor in combinatie met de Pinion staat bekend om zijn lage onderhouds kosten en betrouwbaarheid. De reden dat deze combinatie vaak bij vakantiefietsen gebruikt wordt. De fietsenmakers hebben liever fietsen die meer omzet genereren denk ik dan ;-) Mijn keuze viel na een proefrit bij Santos al snel op die laatste combinatie. En uiteindelijk werd het dus een Gudereit ET 13.5 EVO. O ja, ze leveren ook allemaal Frame's voor lange en zware mensen!
De Gudereit ET 13.5 EVO.
Een wat hoor ik dan vaak? Dat komt omdat dit merk in Nederland niet zo bekend is. Er zitten in Nederland slechts 5 handelaren die dit merk verkopen. Heel bijzonder, want dit Duitse familiebedrijf maakt reeds vanaf 1949 fietsen, die bekend staan om inventiviteit en kwaliteit/prijs verhouding.
Maar de reis begon bij Santos uit Nieuw Vennep. Ik ging daar proef rijden met de Travelmaster E+. Prachtige fiets, en ik was prettig verrast door de manier van schakelen met de Pinion 12 en het gevoel wat de motor gaf bij de ondersteuning. En dan kom je gelijk op de geweldige eigenschappen van de Neodrive Z20:
- Geluidloos, geen storende geluiden van een versnellingsbak.
- Eenvoud, er zitten weinig bewegende delen in de motor, wat hem bedrijfszeker maakt.
- Motor in het achterwiel, dus amper slijtage aan ketting of in dit geval snaar of vertanding(motorvermogen komt rechtstreeks op het wiel).
- Energieterugwinning bij het bergafwaarts rijden vermindert slijtage van de remmen en laadt de accu op (dit laatste klinkt mooier als het in de praktijk is).
- Bijzonder mooi rijeigenschappen af te stellen met behulp van app, waarmee je ook de software kunt updaten indien nodig.
Dan de voordelen van de Pinion vernellingsbak(want dat is het eigenlijk):
- Ontworpen door twee constructeurs van Porsche die als fiets fanaten een beter versnellingssysteem wilden als dat er op de markt te koop was.
- Weinig tot geen onderhoud(na 1 jaar olie verversen en daarna na 10.000km) en bewezen betrouwbaarheid en lange levensduur.
- Schakelen ook tijdens stilstand van de fiets mogelijk.
- Meerdere versnellingen overslaan tijdens schakelen mogelijk.
Maar het werd geen Santos daar de fiets uiteindelijk bijna 11.000 euro bleek te gaan kosten.
Nu kijk ik inmiddels anders naar een fiets als een paar jaar geleden. Want wat is een fiets nu eigenlijk? Een producent koopt in principe in de meeste gevallen een set bij een andere producent van een motor met accu en display. Dan koopt hij een versnellingssysteem bij een andere producent. En ook bij Santos komt het frame uit Azië welliswaar daar gemaakt op ontwerp van Santos. Dus bijvoorbeeld Santos en Jongerius maken enkele onderdelen in eigen beheer, maar het gros (stuurpen, stuur, zadelpen verlichting enz.) komt bij andere leveranciers vandaan en wordt dan geassembleerd.
Ik ging dus vervolgens naar de firma Jongerius in Vleuten. John had ooit een grote fietsenzaak in Utrecht, maar verkocht die een aantal jaren geleden. En hij begon toen in Vleuten fietsen te bouwen op kleine schaal, die je als vergelijkbaar met een Santos zou kunnen beschouwen, maar dan voor veel minder geld. Dit kan ik ook snappen, Santos heeft een nieuw pand op een bedrijven terrein met 20 man personeel en een grote showroom. Jongerius zit in een pand wat van de familie was en werkt met slechts enkele mensen. De overhead is dus veel lager. Maar ook daar kon ik niet slagen, de fiets ging toch ook zo'n 8000 euro kosten. En ik wou eigenlijk geen vaste voorvork.
Maar tijdens het surfen op internet en You Tube kwam ik de Gudereit ET 13.5 EVO tegen die me heel erg aansprak. En wel om de volgende redenen|:
- Zelfde aandrijflijn als de Santos en Jongerius fiets(Neodrives en Pinion).
- Frame (ik heb 63 cm frame)lijkt erg veel op dat van Jongerius(heb de geometrie gegevens ook naast elkaar gelegd, en die zijn nagenoeg gelijk). grootste verschil is balhoofd, maar dat zie ik als voordeel zie volgende punt.
- Geveerde voorvork, zowel niet mogenlijk bij Jongerius als Santos. Daar heeft men de vaste voorvork ivm gewicht bij bepakking.
- dealer in Soest, 18 km van mijn huis, wat toch wel fijn is bij problemen.
- De fiets kost 5500 euro, wat toch wel een aanmerkelijk verschil is met beide andere merken.
- Gewoon en groot licht voor, en remlicht naast achterlicht achter.
- Slechts 6 weken levertijd i.p.v de 12 weken bij Jongerius en Santos.
Nu bouwen Santos en Jongerius eigenlijk voornamelijk voor vakantiefietsers die zwaarbepakt op slechte wegen rijden. Ik gebruik de fiets voor dagtochten tussen de 60 en 90 km, en dan hoef je niet een fiets te hebben die geschikt is voor een totaal belasting van 200Kg. Dus zoek je ene echte vakantiefiets, kies dan voor een Santos of Jongerius(afhankelijk van wat je uit wilt geven, ik zie geen kwaliteits verschil!), maak je gewoon dag tochten en of gebruik je de fiets veel voor woon werk verkeer, kies dan voor de Gudereit ET 13.5 EVO.
Ik verwacht de fiets half mei 2025, daarna foto's en verslag van eerste ervaringen.