Enviolo Trekking
Mijn Flyer Upstreet 3 7.23 heeft een Enviolo Trekking versnellingsnaaf. Op deze pagina vertel ik wat voor een naaf dit is, en wat mijn ervaringen er mee zijn.
Ik heb vanaf het begin problemen met deze naaf. Lees in onderstaand verhaal wat Enviolo zelf zegt over dit product en lees wat mijn ervaringen zijn!
Wat zegt Enviolo zelf over haar (Trekking) naaf, dit is allemaal na te lezen op hun website https://enviolo.com/nl/ :
• De continu variabele planetaire (CVP) technologie vormt de basis van enviolo’s traploze schakelproducten.
De continue en traploos variabele planetaire transmissie stelt fietsers in staat om moeiteloos van één versnelling naar de andere te schakelen. Schakelen tijdens het trappen onder hoge belasting was nog nooit zo eenvoudig dankzij enviolo.
• HANDMATIG
Moeiteloos schakelen, zelfs met belasting
De traploze handmatige technologie is net zo eenvoudig als het afstemmen van het volume op een radio. Zo hebben fietsers meer aandacht voor andere belangrijke aspecten van het fietsen, zoals het verkeer of de mooie omgeving. Geen schakelingen, vastzittende versnellingen, los rondtrappen of gekraak, alleen een uniek rijgevoel dankzij het gebruiksgemak van de technologie.
• PROBLEEMLOOS SCHAKELEN, OOK MET BELASTING
De versnellingsratio past zich aan in elke rijconditie zonder ooit te hoeven stoppen met trappen of terugtrappen.
• TRAPLOOS SCHAKELEN
Traploos schakelen maakt een doorlopende beweging tussen de ratios mogelijk, waardoor je met de gewenste trapsnelheid kunt fietsen. Schakelen tussen versnellingen behoort tot het verleden.
• Eenvoud en gemak
Het systeem vereist weinig onderhoud en zorgt ervoor dat fietsen langer meegaan, met name in combinatie met een riemaandrijving. De perfecte oplossing voor de nieuwe generatie fietsers die op zoek zijn naar eenvoud en comfort. De handmatige traploze schakeltechnologie van enviolo is ontworpen op basis van gebruikerservaringen, om de specifieke behoeftes van fietsers te vervullen. Deze bestaan uit speciaal ontworpen versnellingsnaven en bijpassende controllers.
• Een speciaal ontworpen olie in de transmissie zorgt ervoor dat fietsers moeiteloos van één versnelling naar de volgende kunnen schakelen, zodat fietsen met belasting een fluitje van een cent wordt.
• Het hoofdkantoor van enviolo is gevestigd in Amsterdam. Samen met OEM- en retail partners streeft enviolo naar strategische samenwerkingen met als doel het premium e-bike segment te laten groeien.
Mijn beleving is echter totaal anders:
• In stilstand is de draaischakelaar redelijk soepel te bedienen. Echter nog niet te vergelijken met de volumeschakelaar van een radio. Ook wordt niet altijd het laagste verzet bereikt. Na bediening bij stilstand lijkt de bediening tijdens de eerste kilometers ook wat makkelijker te gaan. Dit verzwaard echter snel.
• Tijdens het rijden laat de draaischakelaar zich zwaar bedienen, en is zeker het laagste verzet niet of amper bereikbaar. Ik rijd meestal in de ECO stand met slechts 1 balkje ondersteuning!
• Als ik een lichte helling op rijd(bijv. bij een fietsentunnel of een dijk op), dan is de draaischakelaar niet meer te bedienen, hij staat dan volledig vast.
• Als ik tijdens bovenstaande situatie stop met trappen of de bekrachtiging op OFF schakel is hij pas weer te bedienen. Let wel, ik rijd dan in ECO stand met slechts 1 blokje ondersteuning. Ik zit dan nog ver af van de 85Nm die de naaf kan hebben en ook zeker niet aan de 90Nm die de motor zou moeten kunnen leveren. Ik weet uit ervaring dat dit vermogen, vaak door de fietsfabrikant softwarematig wordt geknepen.
Als ik vervolgens op internet rond kijk om de ervaringen van anderen eens te horen, dan schrik ik een beetje! Ik blijk echt de enige niet te zijn.
Diverse bedrijven hebben een video op YouTube geplaatst om de Enviolo te introduceren. In de commentaren er onder staan veel klachten over met name dit zware schakelen/vast zitten draaischakelaar en het advies van “even stoppen met trappen”.
Ik zelf heb contact gezocht met de technische ondersteuning van Enviolo, maar men wou mij verder als eindklant niet helpen. Wel gaf hun technisch specialist Kris aan: Het klopt inderdaad dat je tijdens het trappen en onder belasting moet kunnen schakelen met minimale moeite.
Na vijf maanden en 3500 km rijden denk ik dat de volgende punten de oorzaak kunnen zijn, zonder de pretentie te hebben de oorzaak in handen te hebben!
• Als ik de instructie video’s van Enviolo bekijk op https://youtube.com/playlist?list=PL0KA4jO2yZOMPEYFBYYlP34mF_b1FRZW5&si=IVrBTcWx0Bi7ML2k dan zie ik dat de kabels op mijn fiets anders lopen als dat zij voorschrijven. Ik zie bij mijn fiets een behoorlijk scherpe knip waar de bekabeling vanuit het frame de achterbrug in verdwijnt, en daar waar hij de achterbrug weer uit komt en richting naaf interface loopt. Enviolo schrijft daarover in hun eigen service manual die zo te downloaden is: Zoals bij elk ander
kabelsysteem, beïnvloeden het aantal en de scherpte van de bochten het gemak van het schakelen. Wij raden u aan om hier rekening mee te houden in uw kabelroutering om de vereiste
schakelinspanning te beperken. Tevens hebben mijn kabels niet de door Enviolo aangegeven vrijeslag van 0,5 tot 1mm Is dat de oorzaak van het zware schakelen? Ik denk dat het wel enige invloed heeft, maar dat je dit voornamelijk merkt bij schakelen bij stilstand.
• De verdere bediening van de naaf is geen hogere wiskunde, bij blijvende problemen kun je jezelf dan afvragen of deze naaf wel geschikt is voor dat waarvoor ze aangeboden wordt. Zoals al aangegeven ook in ecostand met 1 balkje ondersteuning doet het probleem zich voor.
• De naaf heeft een intern probleem. Ook dit lijkt me niet aannemelijk, ik lees veel gebruikers die klagen over het zware schakelen en de pedaaldruk weg laten vallen met schakelen.
Resume:
• Een versnelling op een fiets is er voor om het juiste verzet te kunnen kiezen, bij wisselende omstandigheden. Even stoppen met trappen op een helling of de ondersteuning uitschakelen op dat moment vind ik een belachelijk advies. Vooral ook omdat de fabrikant juist aangeeft dat zijn product al die nadelen niet heeft.
• Als ik had geweten dat ik zulke problemen zou krijgen met de Enviolo Trekking, en eerder gelezen had van andere gebruikers met hetzelfde probleem, dan had ik deze fiets niet gekocht maar was ik waarschijnlijk uitgekomen bij een fiets met Rholoff naaf.
• Ondanks de problemen fiets ik verder met plezier met de fiets, maar rijd voornamelijk in de hoogste versnelling/verzet. Ik los de problemen nu meestal op met hogere elektrische ondersteuning op momenten dat ik meer kracht of een lager verzet nodig heb.. Dit lijkt me echter niet het uitgangspunt om dit op te lossen.
Als dit probleem alsnog wordt opgelost, zal ik het hier vermelden. D.D. 7-8-2024 is het echter nog niet opgelost.
29-8-2024
De fiets is de hele dag bij Jansen Barneveld geweest, men had contact gehad met Enviolo. Helaas zijn de problemen nog niet opgelost!
30-8-2024
E-mail met brief gestuurd aan mijn leverancier met de mededeling dat de fiets niet aan mijn verwachtingen voldoet, met grotendeels bovenstaand verhaal. En dat er naar mijn mening de volgende zaken aan de hand zijn:
- De bekabeling aangelegd door Flyer ligt niet als aanbevolen door Enviolo. Er is geen kabelspeling en er zijn teveel vooral scherpe bochten.
- De naaf laat zich onder lichte belasting zeer zwaar verstellen, onder iets zwaardere belasting bijvoorbeeld lichte helling totaal niet. Naar mijn idee is deze naaf ongeschikt voor middenmotoren.
Hem gevraagd met een oplossing te komen, daar ik anders de koop wil ontbinden. Een van de oplossingen zou kunnen zijn de montage van een Rohloffnaaf.
7-9-2024
Gebeld door Eric Jansen de eigenaar van de fietsenwinkel. Hij erkende dat de bekabeling technisch gezien slecht ligt maar dat de klanten nu eenmaal een mooie afwerking willen, dus bekabeling door het frame. Dat de naaf zo zwaar schakelde, ja je moet bij elke versnelloingsnaaf de druk van de pedalen halen.
Een Rohloffnaaf zou ook niet onder belasting schakelen vertelde hij. Ik heb aangegeven de zaak te overdenken en er op terug te komen. Hij kwam verder niet met een oplossing. Heb nu afspraak gemaakt bij de fabriek van Santos om eens te ervaren hoe het rijd met deze Rohloffnaaf, daar ik verschillende dingen lees, maar er bij Santos zeker het vertrouwen in heb dat men voor technisch de juiste oplossingen kiest. Ga daar vrijdag heen!
10-10-2024
Het achterwiel is compleet met naaf verstuurd door mijn leverancier naar Eviolo. Ze geven aan er een nieuwe naaf in gezet te hebben. Het schakelen lijkt op dit moment iets beter bte gaan. Nog geen echt lange rit gemaakt, maar het hele bereik is nu beter te benaderen, alleen nog wel behoorlijk zwaar.
Oktober 2024, Er verscheen een video op internet van Roel Perenboom in gesprek met techneut van Enviolo.:
https://youtu.be/W6WoHkN8360?si=IeodOCoXj4x-zUpO
Dit verklaard een boel van de problemen, en versterkt mij in mijn mening dat deze naaf totaal ongeschikt is voor e-bike's met middenmotor. Zeker als dit een krachtige motor is, en het totaal gewicht van fiets en berijder boven de 100 Kg uit komt(mijn fiets zou geschikt zijn voor 180Kg totaalgewicht). Met een e-bike ben je niet constant aan het schakelen en zeker niet bij wegrijden in zwaarder verzet.
Heeft u ook problemen met de handbediende Enviolonaaf, dan zou ik het fijn vinden als u onderstaand formulier invult.