WWW.HENKDEGANS.NL

In het voorjaar van 2015 ben ik me gaan verdiepen in modelspoor. De digitale technieken die gebruikt worden, de computer besturing, en diversiteit van de hobby, hebben mij uiteindelijk over de streep getrokken. Ik ben dus begonnen met de bouw van een baan op zolder. Ik ga op deze plaats een bouwverslag maken. Enerzijds voor mijzelf als geheugensteuntje en anderzijds voor u wellicht interessant. Na maanden op internet rondspeuren vond ik het namelijk nog steeds niet makkelijk de gang te krijgen. Wat heb je nu eigenlijk nodig en welke keuze's moeten worden gemaakt? Veel plezier met kijken en lezen, en zijn er vragen: stel ze gerust!

WP 20151017 11 31 59 ProEn hoe kijk je dan naar het wissel, als je onder de baan bezig bent? Ik heb een webcam extern aan mijn tablet weten te koppelen. Ik kan nu de webcam op het wissel richten en onder de baan instellingen doen!

In Nederland worden hoofdzakelijk twee software pakketten gebruikt voor de besturing van de gehele treinbaan. Dit zijn KOPLOPER en iTrain. Ik heb uiteindelijk gekozen voor iTrain daar deze software geschreven is in Java, een modern programmeer platform. Koploper bestaat al zo'n 20 jaar en is op een veroudert platform geschreven. Daarnaast is iTrain veel gebruiksvriendelijker en optisch mooier om te zien. Kijk HIER maar eens wat iTrain te bieden heeft. Volgend jaar zal iTrain ook bruikbaar zijn op touchscreens zoals een tablet. Nu al kun je ook met tablet en smartfone communiceren met iTrain. Kortom, een pakket wat toekomst perspectief bied!  Onderstaand een screendump van mijn schaduwstation in iTrain. Met de gele knop rechts kan ik mijn doorloopspoor aan de onderzijde omschakelen naar programmeer spoor. Dit door schakelen van een relais welke aangesloten zit op een van de wisseldecoders.Ik ben nu(9-10-2015) bezig met het configureren van twee test locomotieven en instellen daarvan in iTrain. Daarnaast, of liever gezegd tegelijkertijd de baan goed testen op onvolkomenhedenschakelbord

WP 20150819 22 10 00 Pro

Op dit moment is het schaduwstation klaar. 12 opstelsporen van 210 cm lang, en twee door rij sporen. In totaal 24 wissels zijn er nodig om het geheel in goede banen te leiden. Het doorrijspoor aan de voorzijde is tevens programmeerspoor. Door middel van een relaisschakeling, die ik bedien via het scherm op de pc kan ik schakelen tussen normaal spoor en programmeerspoor. Voorlopig op deze baan flink testen en corrigeren, als de hoofdbaan er boven zit kun je hier nog maar moeilijk bij!

Lees meer: schaduwstation

dr4088

Als je een beetje verstand hebt van digitale techniek, dan ben je bekend met het begrip veldbus systemen. In vaste installaties wordt bijvoorbeeld de profibus veel gebruikt. In mobiele installaties is de canbus de meest bekende bus. Een bus systeem wil zeggen dat alle data over twee draden gaat in digitale vorm.

Lees meer: DR4088 bezetmelders